P e n g e n a l a n

Sebagai muqadimah, blog ini diwujudkan bertujuan untuk mengisahkan tentang hobi terbaru teman iaitu memelihara arnab sebagai binatang peliharaan. Minat untuk memiliki sepasang arnab telah lama terbuku di benak hati. Cuma masa dan tanggungjawab saja yang tidak beberapa mengizinkan untuk teman mulakan hobi ini. Bersempena dengan nama lokasi kediaman teman di Cluster 7, Taman Putra Perdana Puchong, dengan ini secara rasminya teman namakan blog ini sebagai Cluster 7 Rabbitry. Berserta alamat laman blog rasminya iaitu http://cluster7rabbitry.blogspot.com. Semoga blog ini dapat menyajikan siri-siri pengalaman dan informasi bermanfaat tentang hobi memelihara arnab.
________________________________________________________________________________________________________________________________

23.9.11

Panduan Menamakan Arnab

Semenjak hari pertama kelahiran sulong anak-anak arnab di Cluster7 Rabbitry, teman belum lagi menamakan anak-anak arnab tersebut. Jenuh juga memikiorkannya. Apa pendapat dan cadangan dari para pembaca setia blog teman? Kadang-kala ada nama yang diberikan cukup menarik dan ada juga yang melucukan. Mungkin sesetengah kita memilih nama arnab berdasarkan watak atau rupa fizikal arnab tersebut.

Izinkan teman untuk berkongsi tips serta panduan mudah untuk menamakan arnab-arnab anda sekalian. Antara nama-nama yang biasa diguna adalah berdasarkan daripada kategori panduan berikut:

1. Jenama : Gucci, Buffel, Hugo, Bonia, Dior, Armani, Anna Sui, Nike, Casio.

2. Bintang filem/karakter kartun : Bruce, Miniey, Stitch, Pluto, Wall E, Rocky, Rango, Tweety, Thor.

3. Coklat/gula-gula : Vanilla, Milo, Vico, Truffle, Caramel, Candy, Latte, Koko, Mocha.

4. Buah-buahan : Melon, Lemon, Berry, Kiwi, Laici, Longan, Passion, Olive, Apple, Pear, Peach, Pumkin.

5. Warna : Minty, Whity, Blacky, Pinky, Purple, Pearl, Brownie, Oren, Creamy, Greeny.

6. Zodiac : Pisces, Virgo, Leo, Libra, Gemini, Aquarius, Taurus.

7. Bunga : Dahlia, Daisy, Rossy, Jasmin, Lily, Orchid, Blossom, Tulip, Citrus, Lotus.

dan banyak lagi. . . .

Secara kesimpulannya, pada pandangan teman, biarlah nama yang diberikan selesa diungkap, mudah disebut, ringan dilafaz, sedap dipanggil dan senang untuk diingati. Sekadar perkongsian. :)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


No comments:

Post a Comment