P e n g e n a l a n

Sebagai muqadimah, blog ini diwujudkan bertujuan untuk mengisahkan tentang hobi terbaru teman iaitu memelihara arnab sebagai binatang peliharaan. Minat untuk memiliki sepasang arnab telah lama terbuku di benak hati. Cuma masa dan tanggungjawab saja yang tidak beberapa mengizinkan untuk teman mulakan hobi ini. Bersempena dengan nama lokasi kediaman teman di Cluster 7, Taman Putra Perdana Puchong, dengan ini secara rasminya teman namakan blog ini sebagai Cluster 7 Rabbitry. Berserta alamat laman blog rasminya iaitu http://cluster7rabbitry.blogspot.com. Semoga blog ini dapat menyajikan siri-siri pengalaman dan informasi bermanfaat tentang hobi memelihara arnab.
________________________________________________________________________________________________________________________________

28.7.11

Tip Pilihan Sangkar yang Sesuai

Memilih sangkar yang sesuai...
Arnab boleh dipelihara di dalam rumah mengikut citarasa penternak secara bebas mahupun di dalam sangkar. Arnab amat mudah dilatih mengunakan tandas khas seperti memelihara kucing dan anjing. Walaupun arnab anda telah dilatih bebas di dalam rumah dan tidak dikurung di dalam sangkar tetapi sangkar amatlah perlu kerana masih dianggap sebagai sarang atau tempat yang selamat baginya selain untuk memberi ruang keselesaan kepada arnab anda.
Terdapat berbagai jenis dan saiz sangkar dipasaran. Sama ada kecil atau besar, kebanyakannya dibina berlantaikan jaring untuk memastikan ia mudah dibersihkan untuk menjamin kebersihan ruang lingkup persekitaran arnab tersebut.
Untuk keselesaan arnab anda, saiz sangkar lebih besar adalah lebih baik. Sekiranya didapati arnab anda kebanyakan masanya terkurung di dalam sangkar, pastikan anda mendapatkan saiz sangkar yang cukup besar dan praktikal. Sebagai panduan saiz sangkar sebaiknya 4 kali ganda besarnya daripada saiz arnab.
Sekiranya anda menggunakan sangkar yang besar ianya memudahkan proses anda melatih arnab tersebut dan arnab anda bebas bergerak di dalamnya serta tidak stress. Kebanyakan sangkar dipasaran menggunakan jaring dawai/besi sebagai lantai bagi tujuan mudah untuk dibersihkan. Bagaimanapun ianya kurang selesa kepada arnab anda terutamanya yang arnab jenis besar dan berat kerana ianya boleh menyebabkan masalah seperti “sores hocks”( menyebabkan kaki berdarah dan boleh menyebabkan menanah, ini menanbahkan rasa tidak selesa arnab anda).
Sekiranya anda mengunakan sangkar sebegini dan arnab anda pula jenis baka besar dan berat, adalah dinasihat agar anda meletakan sekeping papan atau jubin seramik atau apa sahaja bahan lain untuk mewujudkan lantai solid bagi arnab anda berpijak. Bagi memudahkan sisa kumbahan jatuh terus ke bawah, dicadangkan agar diletakan jaring plastik bersaiz ½”x½“ atau plastik anti gelincir yang berlubang-lubang seperti yang sering digunakan di bilik mandi untuk dijadikan sebagai lantai sangkar.
Antara lain, pastikan anda memilih sangkar yang pintunya cukup luas dan lebar bagi memudahkan anda menjalankan proses pembersihan atau pun arnab keluar masuk sangkar. Sekiranya anda seorang yang kreatif dan mahir dalam pembinaan sangkar ianya lebih praktikal dan menjimatkan kos kerana ia boleh di rekabentuk mengikut kehendak penternak.

No comments:

Post a Comment