P e n g e n a l a n

Sebagai muqadimah, blog ini diwujudkan bertujuan untuk mengisahkan tentang hobi terbaru teman iaitu memelihara arnab sebagai binatang peliharaan. Minat untuk memiliki sepasang arnab telah lama terbuku di benak hati. Cuma masa dan tanggungjawab saja yang tidak beberapa mengizinkan untuk teman mulakan hobi ini. Bersempena dengan nama lokasi kediaman teman di Cluster 7, Taman Putra Perdana Puchong, dengan ini secara rasminya teman namakan blog ini sebagai Cluster 7 Rabbitry. Berserta alamat laman blog rasminya iaitu http://cluster7rabbitry.blogspot.com. Semoga blog ini dapat menyajikan siri-siri pengalaman dan informasi bermanfaat tentang hobi memelihara arnab.
________________________________________________________________________________________________________________________________

1.8.11

1 Ramadan dengan berita yang kurang ceria.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Salam Ramadhan. Pada 1 Ramadhan hari ini, teman menyambutnya dengan hati yang sedikit pilu. Kepiluan itu disebabkan salah seekor (doe) arnab teman telah hilang. Sama ada lari menghilangkan diri atau telah dicuri masih belum dipastikan lagi.


Al-kisahnya hari minggu yang lalu teman sekeluarga telah pergi balik kampung sempena menyambut ketibaan bulan puasa selama dua hari. Sebelum balik, teman telah pastikan arnab-arnab dimasukkan ke dalam sangkar dan diletakkan di bahagian patio luar rumah. Keesokkannya apabila pulang dari kampung, semasa teman parking kereta, didapati seekor arnab berkeliaran di halaman rumput rumah. Setelah diteliti dengan lebih perinci, arnab lagi seekor telah hilang dan tidak dapat dikesan walaupun di persekitaran rumah-rumah jiran.

Apa yang menghairankan teman, macam mana pintu sangkar yang ditutup secara kunci angsel boleh terbuka? Kes kecuaian? Tidak mungkin arnab itu boleh melolos, membolos dan melepaskan diri keluar dari rumah kerana teman dah periksa sepanjang pagar rumah tiada ruang atau lubang yang membolehkan arnab tersebut berbuat demikian. Melainkan diangkat memanjat pagar gate. Kes kecurian? Wallahu'alam. Siasatan masih dijalankan.

Maka hanya tinggal seekor sahajalah arnab (buck) teman buat sementara waktu ini. Keseorangan terpinga-pinga mencari pasangannya. Semoga dapat dipertemukan balik, InsyaAllah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment