P e n g e n a l a n

Sebagai muqadimah, blog ini diwujudkan bertujuan untuk mengisahkan tentang hobi terbaru teman iaitu memelihara arnab sebagai binatang peliharaan. Minat untuk memiliki sepasang arnab telah lama terbuku di benak hati. Cuma masa dan tanggungjawab saja yang tidak beberapa mengizinkan untuk teman mulakan hobi ini. Bersempena dengan nama lokasi kediaman teman di Cluster 7, Taman Putra Perdana Puchong, dengan ini secara rasminya teman namakan blog ini sebagai Cluster 7 Rabbitry. Berserta alamat laman blog rasminya iaitu http://cluster7rabbitry.blogspot.com. Semoga blog ini dapat menyajikan siri-siri pengalaman dan informasi bermanfaat tentang hobi memelihara arnab.
________________________________________________________________________________________________________________________________

11.8.11

1001 kos untuk arnab anda

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pernahkah anda membuat penilaian atau bajet wang keluar untuk arnab kesayangan anda? Disini teman hanya ingin berkongsi diantara 1001 "situasi andaian" bagaimana permulaan wang anda dibelanjakan terhadap arnab anda. Adakah anda hampir menyamai, pernah atau sedang mengalami situasi seperti kisah berikut:

Ia bermula dengan pemberian hadiah yang merupakan seekor arnab pada hari lahir anda. Selang beberapa hari anda tekad untuk membeli seekor lagi arnab untuk dijadikan pasangan teman kepada arnab yang bersendirian itu. Kos - RM150.OO

Jadi tanpa membuang masa anda membeli set permulaan (starter kit) untuk arnab-arnab anda.
Sangkar - RM80.00
Bekas makan dan air - RM10.00
Pallet - RM15.00
Hay - RM15.00

Dengan sedikit pencarian ilmu di internet, anda dapati arnab boleh dilatih buang najis setempat (litter trained). Lalu anda terus ke kedai binatang yang berhampiran.
Bekas najis - RM20.00
Mainan untuk digigit (chew toys) - RM10.00

Selang beberapa hari, anda begitu teruja dengan hobi memelihara arnab lantas berhajat untuk menjadi sebahagian daripada ahli ARBA. Lantas anda daftarkan diri secara online - Kos -USD30.00 bersamaan RM100.00.

Sebulan telah berlalu tanpa diduga arnab anda telah melahirkan 5 ekor anak arnab. Anda mengelabah lalu menghantar semua arnab-arnab tersebut termasuk bapanya sekali ke klinik haiwan (vet) bagi menguruskan apa yang patut. Kos - RM80.00

Memandangkan bilangan jagaan arnab anda semakin bertambah, maka terpaksalah anda membeli sangkar yang jauh lebih besar. Disamping itu penjual di kedai binatang juga menasihatkan agar anda membeli pagar playpen supaya arnab anda dapat bermain-main di atas permukaan rumput halaman luar rumah.
Sangkar besar - RM380.00
Pagar playpen - RM120.00

Secara kasarnya, dalam tempoh dua bulan pertama menjaga dan memelihara arnab. Anda telah membelanjakan kos secara purata tambah tolak (plus minus) sebanyak RM11OO.

Masya-Allah banyaknya. Al-kisah sekadar nak dijadikan cerita dongeng sahaja, kalau dah minat "nak seribu daya wang ringgit, tak nak seribu dalih".
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

No comments:

Post a Comment